woensdag 9 april 2014

Review Nike Sportwatch

Sinds het begin van dit jaar heb ik de Nike Sportwatch gekocht en in gebruik. Waar ik eerst altijd met de gratis Runkeeper-app van Nike, op mijn telefoon trainde, train ik nu met mijn sportwatch.
Ik ben altijd erg tevreden geweest over de Runkeeper-app. Helemaal als je een beginneling bent en nog niet zeker weet of hardlopen wel iets voor je is, is Run Keeper ideaal om te gebruiken. Ik kreeg echter problemen op het moment dat ik langere afstanden wilde gaan lopen. De batterij van mijn telefoon ging niet zo lang mee, waardoor 20 kilometer (of verder) lopen met Runkeeper niet meer mogelijk was. Ook was de navigatie niet zo nauwkeurig, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn telefoon zelf gelegen hebben.
Toen ik erachter kwam dat ik hardlopen heel erg leuk vond en er graag mee door wilde gaan, besloot ik eens om de sportwatch van Nike te halen.

Zo kwam er op een goede dag mijn sportwatch binnen.

Begin 2014


Starten en synchronisatie
De gebruiksaanwijzing was in het Engels, dus ik moest even goed lezen om te begrijpen hoe alles werkte. Toch wijst veel zich vanzelf. Een punt waar je wel rekening mee moet houden is dat je een account maakt op nikeplus.com
Hier registreer je de sportwatch zodat je account gekoppeld staat aan je sportwatch. Door Nike Runkeeper had ik al een account en zijn al mijn opgeslagen runs en statistieken bewaard gebleven.

Het gebruik
Met de drie knopjes aan de linkerkant van de sportwatch is hij eenvoudig in het gebruik. Ook tijdens een run kan je met 1 klik je sportwatch op pauze zetten. Wat sommige sportwatches wel hebben en deze niet is dat deze sportwatch niet vanzelf op pauze switcht als je stilstaat. Met name in het begin vergat ik tijdens het wachten voor een stoplicht weleens de pauzeknop in te drukken, waardoor het leek alsof ik langer over mijn run gedaan had.

Op je sportwatch kun je bij "history" terug zien wanneer je hebt gelopen, hoeveel kilometers, hoeveel km/h en de hoeveelheid verbrande calorieën. Als je rent met een gekoppelde hartslagmeter, zie je de gemiddelde hartslag ook terug.
In totaal kan de sportwatch 15 "renuren" opslaan en terug zien op het horloge zelf.
Als je wilt bekijken welke route je gedaan hebt en wat de snelheid per kilometer in deze route was, moet je naar nikeplus.com om dit terug te zien.

Batterij en opladen
De batterijtijd van de sportwatch in circa 8 uur als je hem in gebruik hebt en ongeveer 4 dagen als je het niet gebruikt.
Opladen gaat via een USB kabeltje aan een computer. Ook is het mogelijk om het via een stekker aan het stopcontact op te laden, maar deze stekker wordt er niet standaard bijgeleverd.

Het USBpunt is mooi weggewerkt 


GPS
In de sportwatch zit een gps. Tijdens wedstrijd heb ik opgemerkt dat de gps erg nauwkeurig is en dus heel goed overeen kwam met de afstanden die de borden tijdens een wedstrijd aangaven.
Een nadeel is dat het soms enkele minuten kan duren voordat de sportwatch een gps signaal gevonden heeft bij het opstarten. Als je van te voren je sportwatch aan de computer aangesloten hebt gehad zal dit sneller gaan, net als wanneer de sportwatch op die locatie al eens eerder gps heeft gevonden.
Zodra hij gps gevonden heeft, blijft dit signaal meestal goed stabiel.

De hartslagmeter
Bij deze sportwatch kan je apart een hartslagmeter bestellen. Na een aantal weken de sportwatch in gebruik te hebben genomen, heb ik een hartslagmeter gekocht. Je kan via je hartslag informatie je trainingen optimaliseren. Ik vind echter het trainen met de hartslagmeter vrij lastig, omdat je eerst moet weten wat je maximale hartslag is. Hiervoor kan je bij speciale sportcentra een maximaaltest laten doen. Ook zijn er methodes om je maximale hartslag te berekenen, maar deze zijn veel minder betrouwbaar dan de maximaaltest.

Het design
Het design van het horloge is vrij eenvoudig. Het scherm is groot en daarom goed zichtbaar. Als je op het scherm tikt, geeft het licht. Dit gebruik ik veel wanneer ik in het donker aan het hardlopen ben.
Het horloge zou ik persoonlijk niet snel voor de sier op een normale dag dragen. Daarvoor vind ik het te simplistisch eruit zien.
Bij mij zit het horloge goed om mijn pols. Er zijn veel verstel mogelijkheden waardoor mensen met zowel smalle polsen als brede polsen deze sportwatch kunnen dragen.
De sportwatch weegt 66 gram.

De prijs
De prijs van de Nike Sportwatch ligt rond de €169-. Ik had zelf erg veel geluk doordat ik een actie via Groupon zag en uiteindelijk mijn watch voor €100- kon halen(!). Als je een Nike Sportwatch wilt halen, is het dus zeker de moeite waard om even te kijken of je hem ergens met wat korting kan kopen.



Voordelen:
- Makkelijk in gebruik
- Geeft informatie weer over de gerende tijd, km/h, het aantal kilometers  en het verbrande aantal kcal.
- Te koppelen met een hartslagmeter
- Zodra de sportwatch gps signaal heeft, is het vaak een goed signaal en erg secuur
- Batterijtijd van 8 uur bij intensief gebruik




Nadelen:
- Gaat niet vanzelf bij stilstaan op "pauze"staan
- Kan enkele minuten duren tot de sportwatch gps signaal heeft gevonden
- Via nikeplus je gerende route terug zien, niet op de sportwatch zelf



Geen opmerkingen:

Een reactie posten