woensdag 12 februari 2014

Suikervrij eten, mijn ervaringen

In juli vorig jaar, vlak voor mijn verjaardag, ben ik begonnen met zoveel mogelijk geraffineerde suikers uit mijn voedingspatroon te schrappen. Ik eet nu circa 8 maanden (geraffineerde)suikervrij en ik vind het heel makkelijk om vol te houden.
Graag wil ik uitleggen waarom ik hiermee begonnen ben en waarom ik het vol kan houden.

Het begin
Jarenlang had ik bijna iedere middag last van een middagdip. Ik vond het moeilijk hoe ik hiermee om moest gaan. Er waren periodes dat ik eraan toe gaf en tussendoor eventjes ging slapen, maar ik bleef moe. Ook waren er periode dat ik er niet aan toe gaf en doorging op de "zombie-stand". Ook toen bleef ik moe. Vaker waren er momenten dat ik dacht dat ik ermee naar de huisarts moest gaan. Mijn hB gehalte was echter prima en verder had ik geen klachten. Ik was dan ook bang dat er een of andere vage ziekte opgeplakt zou worden, waar ik niets mee zou kunnen. Na wat googlewerk las ik dat verschillende mensen er baat bij hadden om geen suikers meer te nemen. Ik besloot dit ook te gaan proberen.

Ik eet niet zoveel suiker...toch?
Ik snoepte nooit echt veel. Dat hele zoete snoep, zoals bijvoorbeeld winegums, vond ik nooit echt lekker. Suikervrij eten zou dus niet zo moeilijk zijn, dacht ik. Fout gedacht! Als je erop let zie je dat er werkelijk in alle bewerkte producten suiker zit. Ook producten waarvan je het niet verwacht zoals verschillende sausjes (ketchup, mayonaise, cocktailsaus etc), vleeswaren (kipfillet, ham en veel ander broodbeleg), chips, koken-met-een-zakje-verpakkingen, kant en klaar maaltijden, en zelfs in brood en crackers.
Er zijn wel 50 verschillende soorten benamingen voor suiker (bv: dextrose, glucose-fructosesiroop, maltodextrine, melasse). De ingrediëntenlijst nalezen bij veel producten is dus van belang als je suiker wil vermijden.

Afkickverschijnselen
Suiker eten werkt verslavend (waarom moet die zak drop of die reep chocolade leeg, als die geopend is?). Wanneer je suiker consumeert, komt er dopamine vrij in de hersenen. Dit geeft een lekker gevoel en je wil dit blijven ervaren.  Op deze manier wil je meer suiker eten en kom je in een vicieuze cirkel terecht.
Gedurende anderhalve week had ik last van afkickverschijnselen. Ik was enorm moe, had zin in zoet en na een aantal dagen had ik zelfs trillende handen. Met name van de trillende handen stond ik echt verbaast. Toch was ik 100% gemotiveerd om het op z'n minst een maand vol te houden.

Na 1 maand
Nadat ik afgekickt was kon ik ineens zoete verleidingen prima weerstaan. In de supermarkt stonden cakejes voor klanten klaar. Normaal gesproken zou ik er een geproefd hebben en heel veel moeite hebben gehad om er niet nog eentje te verorberen. Ik stond dan ook verbaast dat ik er zonder enige moeite langs kon lopen.
Het echte verschil merkte ik echter in mijn energieniveau. De dipjes die ik in de middag had waren helemaal over.  Ik had meer energie dan ooit en voelde mij enorm goed.

En nu, na 8 maanden?
Nog steeds voel ik mij beter en fitter dan ooit. Dit is voor mij dan ook de grootste motivatie om geen suiker meer te eten. Soms als er dagen zijn dat ik wel producten met suiker eet, dan voel ik mij vaak weer duf worden.
Van de zoetigheid afblijven vind ik totaal niet meer moeilijk. Het enige wat lastig is, zijn verjaardagen of sociale gelegenheden waar mensen vragen welk gebak je wilt hebben. Ik vind het lastig om de keuze te maken tussen het weigeren (waarbij je misschien de gastvrouw/gastheer teleur moet stellen?) en het uit  moet leggen, of om het toch maar te nemen. Gelukkig weten steeds meer kennissen van mij dat ik geen suiker meer wil eten en respecteren ze gelukkig mijn keuze!

In combinatie met sporten, vind ik suikervrij eten vrij lastige zaak. Ik wil immer niet dat mijn lichaam na een aantal kilometers ineens over gaat op het afbreken van mijn spiermassa of op de verbranding van ketonen.
Als ik echt een lange duurloop loop, drink ik sportdrank. De suikers die hierin zitten kan mijn lichaam gelijk verbruiken. Ik verwacht dat hierdoor er minder pieken in mijn bloedsuikerspiegel ontstaan.

Binnenkort zal ik meer schrijven over suiker. Ik wil o.a.  toelichten wat de nadelen van suiker zijn, welke suikers of tussendoortjes je beter kunt eten en zal wat suikervrije recepten gaan posten.

Als je in dit onderwerp interesse hebt kan je de aflevering van Zembla over suiker bekijken, door op deze link te klikken.
Ook is bijvoorbeeld het boek "De Voedselzandloper" van Kris Verburgh interessant om te lezen.
















3 opmerkingen:

  1. Supercool om te lezen wat suiker met je lichaam doet zeg! Top, ga zo door! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant stukje, ik ben zelf ook bezig minder suiker en vooral ook minder te eten om gewicht te verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen